به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی مصطفی طاعتی مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم، که علاوه بر ارائه خدمات تخلیه و بارگیری، انبارداری، و مدیریت ترانزیت و حمل و نقل کالا؛ دارای یک پهنه صنعتی فعال و یک شهرک در حال احداث در پسکرانه خود می باشد؛ اظهار داشت: بعد از بهره برداری خط ریلی شاهد گسترش بازارهای ترانزیتی مابین کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا، و افزایش صادرات محصولات تولیدی منطقه، استان و کشورمان به بازارهای اوراسیا و کشورهای حاشیه بودیم.
وی با اشاره به فعالیت شش پست اسکله، که شامل چهار اسکله کارگو، یک اسکله دلفین، و اسکله رو رو متصل به خط ریلی است؛ اضافه کرد: از نقاط تمایز این مجتمع بندری که در همکاری با مجتمع بندری انزلی مشغول اجرای راهبردهای دیپلماسی اقتصادی-ترانزیتی، و برنامه های حمل و نقلی کشورمان است، بهره گیری از توان بخش خصوصی در احداث و مدیریت خدمات بندری بوده که براین اساس چهار پست اسکله و امکانات حمل و نقلی توسط بخش خصوصی ساخته شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از موقعیت مکانی منطقه متبوع خود و مجتمع بندری کاسپین در ارتباط با کشورهای منطقه، کریدورهای بین المللی؛ تصریح کرد: بندر کاسپین تاکنون نقش محوری در تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات داخلی ایفا نموده و با برنامه های هم افزایی این سازمان با مجموعه استانی، وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و امور خارجه؛ و بخش خصوصی؛ شاهد فعال سازی کریدور شمال جنوب و ترانزیت کالا در بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده،یعنی کریدور چین،قزاقستان،ایران هستیم؛ موضوعی که به گسترش همکاری های چین با غرب آسیا، و کشورهای هند با روسیه؛ و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای جنوبی خلیح فارس خواهیم بود.
گفتنی است در جریان این بازدید نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از امکانات بندری و زیرساخت های ایجاد شده ریلی در نقطه اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط ریل سراسری نیز بازدید به عمل آوردند.