به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان، انجمن قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان بهمنظور دانشافزایی و تبادل تجربه، نشست تخصصی «انتخاب و پرداخت قصههای شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی» را با حضور جمعی از قصهگویان این مجموعه و فعالان عرصه قصه و قصهگویی، در کتابخانه آیتالله محمدطاهر شرفی شهر تاریخی ماسوله برگزار کرد.
طی این نشست که بهمنظور همافزایی و ارایه راهکارهای عملی برای تبدیل متون کهن به روایتهای جذاب و شنیدنی و بازخوانی این گنجینه ادبی برای نسل جدید در قالب هنر قصهگویی صورتگرفت، فاطمه زارعی، مدرس از برگزیدگان جشنوارههای قصهگویی بهعنوان مدرس حضورداشت.
فاطمه زارعی در این همنشینی، از اهمیت انتخاب متن برای قصهگویی و نقالی صحبتکرد و مخاطبشناسی و آگاهی از خواستههای مخاطب را درسایه شناخت طیفهای مختلف جامعه، مهم و ضروری خواند.
وی در تبیین اهمیت این موضوع، به ضرورتهای همراهسازی مخاطب و همزادپنداوی او با شخصیتهای داستان پرداخت و ارایه قصه مناسب برای گروههای سنی مختلف را با اهمیت قلمدادکرد.
این دانشآموخته رشته تئاتر با اشاره به گروههای سنی کودک، نوجوان و بزرگسال گفت: ارایه داستانهای تخیلی و فانتزی برای گروه سنی کودک در اولویتقراردارد و نوجوانان با توجه به افزایش گستره مجازی، به داستانهای رزمی و عاشقانه علاقه بیشتری نشانمیدهند.
او در ادامه، قصههای تاریخی و منطقی را مورد استقبال طیف گسترده مخاطبان بزرگسال دانست و توضیحداد: آشنایی با پیشینه تاریخی این داستانها در اولویت مخاطبان سنی بزرگسال بهشمارمیرود.
این برگزیده جشنوارههای قصهگویی در همینحال بر لزوم درونیسازی قصهها و پرداخت مناسب متن با تکیه بر خلاقیت و نوآوری را با اهمیت توصیفکرد و افزود: توجه به این امر نقش بهسزایی در توفیق قصهگو و جذب مخاطب ایفامیکند.
زارعی همچنین به پرسشهای حاضران در این نشست تخصصی پاسخگفت و بر ضرورت مطالعه و بهروزرسانی آگاهیها تاکیدکرد.
قصه، ابراز بیداری و هویتبخشی است
سرپرست ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان هم در این نشست با اشاره به تفاوت کارکردهای قصه با گذشته گفت: این روزها قصهگویی با خارجشدن از ابزار سرگرمی، در بطن و متن جامعه جاری و ساری است و نقش بهسزایی در بیداری، هویتبخشی و تقویت انسانمداری ایفامیکند.
سجادکوچکنژاد افزود: این هنر فاخر، ابزار انتقال تجربهها است و ضرورتدارد از این گنجینه سرزمین مادری بهعنوان پل ارتباطی میان نسلی و آشناسازی نسل حاضر با داشتههای فرهنگی استفادهکنیم.
این مسوول فرهنگی درهمینحال نگاه ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این هنر، پیشگامی در برگزاری جشنوارههای بینالمللی قصهگویی و نقش کاربردی این ابزار تربیتی در مراکز فرهنگی هنری کانون را موردتوجه قرارداد و اظهارکرد: قصهگویی از مهمترین فعالیتهای کانون پرورش فکری است و نقش بهسزایی در جذب و همراهسازی مخاطبدارد.
وی درهمینحال از شخصیتهای نامآشنای این عرصه که ریشه در کانون دارند، به نیکی یادکرد و گفت: بهرهگیری از ظرفیتهای آنان جهت مأنوسسازی هرچهبیشتر جامعه با قصهگویی و همراهسازی پدربزرگها و مادربزرگها برای بهاشتراکگذاری گنجینههای سرزمین مادری با کودکان، نوجوانان و خانوادهها میتواند نویدبخش حرکتی سازندهباشد.
لزوم برگزاری دورههای مختلف آموزش پادکست، تاکید بر ضرورت برگزاری نشستهای همافزایی برای انگیزهبخشی به فعالان عرصه قصه و قصهگویی و انتقال تجربهها ،ازدیگر موضوعهایی بود که در صحبتهای سجادکوچکنژاد به آن اشاره شد و وی درپایان از کانونیها و فعالان این عرصه دعوتکرد تا با انگیزهبخشی به کودکان و نوجوانان، آیندهسازان ایران اسلامی را با موجهای مثبت فرهنگی قصهگویی همراهکنند.
رابط استانی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان هم از حاضران در این نشست بود و به تشریح اهداف برگزاری این همنشینیها پرداخت.
الهام کمالپور، دانشافزایی و بهاشتراکگذاری تجربهها را از اهداف این نشستها عنوانکرد و گفت: میزبانی مراکز مناطق مختلف استان از این همنشینیها و ارتقای دانش و آگاهی قصهگویان در تعامل با فعالان و صاحبنظران این عرصه، در اولویت برنامههای کانون قرار دارد.
این نشست که ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ با همراهی مسوولان شهرستان فومن و همکاری نهادکتابخانههای عمومی استان صورتگرفت، با پخش کلیپ قصهگویی، هنرنمایی حنانه حکامی، عضو قصهگوی مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی، تجلیل از برگزیدگان و فعالان قصهگویی کانون پرورش فکری گیلان و قدردانی از برگزیدگان فراخوان قصهگویی «قصههای رمضان» همراهبود.