به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، ظهر امروز (پنجشنبه) هادی حقشناس استاندار گیلان به همراه علی عبدالعلیزاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با حضور در مرکز ملی بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی تاسماهیان و سوف دریای خزر با مدیران و کارشناسان این مرکز دیدار و گفت و گو کردند.
هادی حقشناس استاندار گیلان در این بازدید با بیان اینکه بحران ایجاد شده در تالاب بینالمللی انزلی منجر به کاهش ذخیره ماهیان در این منطقه شده است، اظهار کرد: در گذشته ۷۰ گونه ماهی در تالاب بینالمللی انزلی وجود داشت ولی متاسفانه امروز انواع این ماهیان به ۱۳ گونه رسیده و اگر برای احیای این تالاب اقدام نشود همین تعداد نیز کاهش می یابد.
وی با تأکید بر لزوم توجه به ایجاد بانک ژن ماهیان در مرکز تحقیقات ذخیره ماهیان گفت: برخی از گونهها از جمله میگو شیرین که در معرض نابودی هستند را باید بانک ژن آنان را در مرکز تحقیقات ماهیان ذخیره کرده و آن را توسعه دهیم.
استاندار گیلان صاحب اصلی تالاب بینالمللی انزلی را شیلات دانست و افزود: بخش اعظمی از ذخایر ماهی دریای خزر در این تالاب وجود دارد که باید آنان را حفظ کرد، از این رو باید تمام دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست و شیلات از همه ظرفیت خود جهت احیای تالاب استفاده کنند.
حقشناس با اشاره به بارش یک الی ۲ میلیاردی متر مکعبی باران در طول یکسال در گیلان بیان کرد: در تالاب بینالمللی انزلی مشکل آب نداریم ولی به دلیل عدم لایروبی و ورود فاضلاب سه شهرستان به این تالاب با کاهش سطح آب و آلودگی مواجه هستیم.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور نیز در این بازدید با اشاره به ظرفیتهای گیلان در حوزه شیلات و تولید انواع ماهیان خاویاری و استخوانی بیان کرد: الگوهای خوبی در شیلات گیلان شکل گرفته است ولی ظرفیتهای تولیدی رضایت بخش نبوده و باید اقدامات بهتری در این خصوص توسعه مجموعه شیلات انجام شود.
به گفته علی عبدالعلی زاده در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور، بخش خصوصی به منظور حفظ هر پنج نوع گونه ماهیان خاویاری در گیلان وارد عمل شده و اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است بهطوری که در سال ۱۴۰۲ مرکز تحقیقات ذخیره ماهیان، ۷۱ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه رهاسازی شده است.
وی با اشاره به اهداف خود از سفر به گیلان اظهار کرد: بررسی ظرفیتهای گیلان در حوزه اقتصاد دریا محور و پاسخگویی به نیازهای استان در این حوزه از جمله مهمترین اهداف سفر بنده به گیلان بوده است.
تکمیل کریدور شمال به جنوب از اولویت های دولت چهاردهم
عبدالعلی زاده با تأکید بر لزوم توجه به تکمیل کریدور شمال به جنوب گفت: با پیگیری رئیس جمهور در تلاشیم تا کریدور شمال به جنوب را تکمیل کنیم و دولت روسیه تعهد کرده سالیانه تا ۴۰ میلیون تن بار از این کریدور منتقل کند.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با اشاره به آمادگی برای بهرهبرداری انتقال سالانه ۲۰ میلیون تن بار از روسیه به بندر عباس از طریق کریدور شمال به جنوب در سال آینده بیان کرد: ارتباط ترانزیتی ایران با روسیه از مسیر دریا که به این منظور بندر کاسپین به شبکه ریلی وصل شده و بندر انزلی نیز بهزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
عبدالعلیزاده با بیان اینکه در ۲ سال آینده شاهد بهرهبرداری از راهآهن زاهدان_چابهار و سرخس خواهیم بود، تصریح کرد: احداث این راهآهن بسیار به رشد اقتصادی کشور و منطقه کمک کرده و یکی از اهداف دولت در کنار راهاندازی کریدور شمال به جنوب، تکمیل راهآهن زاهدان_چابهار و سرخس است.
وی وجود ۸۶ شناور با پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را یک ظرفیت دانست و گفت: ایران در بین پنج کشور فعال حوزه کشتیرانی در دریایی خزر دارای بیشترین کشتی است.
آغاز بارگیری کشتی در بندر آستارا از سال آینده
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با بیان اینکه بندر آستارا به دلیل رسوب از پذیرش کشتی محروم است، افزود: با تلاشهای صورتگرفته این امر مرتفع شده و در سال آینده شاهد بارگیری کشتی در این بندر خواهیم بود.
عبدالعلی زاده با تاکید بر توسعه بندر انزلی و رفع برخی نواقص این بندر بیان کرد: دیگر ظرفیت گیلان در حوزه ترانزیتی بندر انزلی است که آمادگی ترانزیت و انتقال ۱۰ میلیون تن کالا را دارد.
وی با اشاره به تلاش دولت برای بهرهگیری از تمامی ظرفیت بندر کاسپین و راهاندازی سکوهای ترانزیتی در این بندر بیان کرد: اکنون بندر کاسپین با ظرفیت یک میلیون تن ترانزیت کالا و پذیرش سه کشتی مشغول فعالیت است که این امر قطعاً در طی چند سال آینده و حتی چند ماه دیگر توسعه مییابد.
نماینده ویژه رئیس جمهور با اشاره به ساخت شناورهای سه الی پنج هزار تنی در دریای خزر تصریح کرد: سازمان صنایع کشتیرانی وابسته به وزارت دفاع اکنون شناورهای کوچک را تولید میکند ولی این آمادگی وجود دارد که در دریای خزر بتوانیم با استفاده از همه ظرفیتها شناورهای سه الی پنج تنی را ه بهرهبرداری برسانیم.
عبدالعلی زاده با تاکید بر سودده بودن ساخت شناور در دریای خزر گفت: با تولید شناورهای سه الی پنج تنی قادر خواهیم بود که آن را به کشورهای مختلف فروخته و یا اجاره دهیم.
وی با ابراز امیدواری از استفاده حداکثری از ظرفیت گیلان در حوزه اقتصاد دریامحور بیان کرد: با درایت استاندار گیلان و همچنین معاونین مربوطه به شخصه بسیار امیدوارم که در حوزه اقتصاد دیامحور و شیلاتی گیلان به رشد قابل توجهی در آینده دست یابیم.