به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان، مهدی کاظمیان سخنگوی منطقه آزادانزلی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در انزلی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور یا اقتصاد مبتنی بر دریا در چند سال گذشته به یکی از موضوعات بحثبرانگیز تبدیل شده است، اظهار کرد: سال گذشته، این مفهوم به طور رسمی از سوی مقام معظم رهبری به همه دستگاهها ابلاغ شد و نشان دهنده اهمیت و لزوم توجه به اقتصاد دریامحور در کشور است.
وی با بیان اینکه من فکر میکنم که در مورد اقتصاد دریامحور باید به سه مولفه اصلی توجه کنیم، گفت: نخست، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و همجواری با دریاهاست، ایران در شمال و جنوب، به دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس دسترسی دارد که این موقعیت جغرافیایی، بسیار حیاتی و استراتژیک است و منطقه آزاد انزلی نیز در مسیر کریدورهای بینالمللی قرار گرفته است.
به گفته سخنگوی منطقه آزادانزلی، مسیر کریدور شمال-جنوب که برای سالها کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، هنوز به طور کامل به عنوان یک مسیر استراتژیک تعریف نشده و اقدامات عملیاتی برای راهاندازی آن انجام نشده است، اما در چند سال اخیر به ویژه دو سه سال گذشته، به این موضوع بیشتر توجه شده و برنامههایی برای فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب تدوین شده است.
کاظمیان با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد دریامحور و به اجرا درآوردن این برنامهها، نیاز به زیرساختهای بهروز و کامل داریم، افزود: در سراسر جهان، وقتی صحبت از مناطق آزاد میشود، این مناطق باید دارای زیرساختهای کامل باشند تا بتوان به آنها امتیازات ویژهای داد و حاکمیت اعمال کرد، اما در کشور ما، این روند کمی متفاوت است، یک منطقه به عنوان منطقه آزاد معرفی میشود و سپس اختیاراتی به آن واگذار میشود این مسئله نیازمند توجه و اصلاحاتی است تا بتوانیم از ظرفیتهای اقتصادی دریامحور بهرهبرداری کامل کنیم.
وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته، تمرکز اصلی ما بر تکمیل زیرساختهای منطقه آزادانزلی بوده است، گفت: اکنون میتوانیم بگوییم که پس از ۲۰ سال فعالیت، این منطقه از نظر زیرساختهای کلیدی و کاربردی به سطح مطلوبی رسیده و با توجه به ظرفیتهای استانی و استانداردهای ملی و بینالمللی، تعریفهای جدیدی در حوزه بنادر قابل ارائه است.
سخنگوی منطقه آزادانزلی با بیان اینکه استان گیلان دارای سه بندر استراتژیک مهم است که دو بندر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد قرار دارند، تصریح کرد: زیرساختهایی مانند جادهها، اسکلهها و پستهای اسکله در حال توسعه هستند و اکنون بندر کاسپین در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و شاید تنها ۲۰ درصد از آن تکمیل شده باشد با این حال، در مدت چند سال فعالیت، ۶ پست اسکله فعال شده که شامل چهار پست اسکله کارگو بومی، یک اسکله رورو و یک پست اسکله دلفین میشود و در نهایت به ۲۱ پست اسکله خواهد رسید.
کاظمیان با بیان اینکه یکی از افتخارات این بندر این است که بخش عمدهای از فعالیتهای آن با سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام میشود، افزود: دولت وظیفه ایجاد زیرساخت اولیه را بر عهده داشته است، اما واگذاریها، از جمله اسکله و پسکرانههای مرتبط مانند انبارها و سولهها، توسط سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام میشود.
به گفته وی، مولفههای ما شامل زیرساختهایی است که برای توسعه اقتصاد دریامحور ضروری هستند و این زیرساختها شامل بندر، راهآهن، پسکرانههای مهم مانند انبارها، سولهها، جاده، آزادراه و فرودگاه است که خوشبختانه، این منطقه که به عنوان یک منطقه طلایی در کشور شناخته میشود، هماکنون تمام این زیرساختها و الزامات را داراست.
سخنگوی منطقه آزادانزلی، درباره زیرساختهایی که با الحاقات جدید بهبود یافتهاند، توضیح داد و بیان کرد: مساحت ما قبلاً ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار بود و اکنون با قانون توسعه منطقه آزاد به بیش از ۸۶۰۰ هکتار افزایش یافته است، یعنی تقریباً چهار برابر شده و بخشی از این جغرافیا شامل مناطق ساحلی و گردشگری میشود و بخش استراتژیک آن پهنههای صنعتی و اقتصادی است که به منطقه افزوده شدهاند.
کاظمیان با بیان اینکه سه شهرک صنعتی خمیران، ضیاوند و شهر سپیدرود به طرح توسعه منطقه آزاد انزلی ملحق شدهاند و پهنه فرودگاه سردار جنگل رشت نیز به عنوان یک ظرفیت مهم در حمل و نقل ترکیبی به منطقه آزاد تعریف شده است، گفت: امیدواریم که با ادامه این روند، بتوانیم اعمال حاکمیت کرده و سرمایهگذاران متناسب با این پهنههای صنعتی و اقتصادی را جذب کنیم.
وی سومین مولفه را دیپلماسی اقتصادی در توسعه اقتصاد مبتنی بر دریا دانست و تصریح کرد: در سالهای گذشته، در کشور ما غفلتهایی در این حوزه صورت گرفته و دستگاههای مسئول حوزه دریا به شکل جداگانه عمل کردهاند و تنها به حوزههایی مانند بنادر و کشتیرانی پرداختهاند اما سیاستهای اقتصادی مرتبط با دریاها اکنون به مراتب فراتر از دو یا سه دستگاه است و بسیاری از وزارتخانهها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و دبیرخانه مناطق آزاد موظف به مشارکت در اقتصاد مبتنی بر دریا هستند و پس از تکمیل زیرساختها که در این منطقه آماده است، دیپلماسی اقتصادی میتواند نقش مهمی ایفا کند.
سخنگوی منطقه آزادانزلی با بیان اینکه در سالهای اخیر، جمهوری اسلامی ایران در معاهدههای بینالمللی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس حضوری فعال داشته است، گفت: این مشارکتها فرصتهای زیادی برای گفتوگوهای اقتصادی با شرکای بینالمللی فراهم میکند و میتواند به پیمانهای اقتصادی منجر شود که ارزآوری برای کشور به همراه دارد، تعرفههای ترجیحی در این پیمانها تعریف شده و شرایط عمومی مورد پذیرش همه اعضا است، که این خود یک ظرفیت بزرگ را فراهم میآورد و امیدواریم با شرایط کنونی و جهتگیری کشور به سمت اقتصاد مبتنی بر دریا، شاخصهای اقتصادی کشور در زمینههای مختلف بهبود یابد.
کاظمیان با بیان اینکه در منطقهای که حدود ۵۰ هکتار وسعت داشته و ویژگیهای منحصربهفردی دارد، تصمیم گرفتهایم تا یک شهرک صنعتی با تمرکز بر شرکتهای دانشبنیان و فناور ایجاد کنیم، افزود: این منطقه در روستای گلشن و در نزدیکی بلوار سردار شهید سلیمانی واقع شده و زیرساختهای این پهنه صنعتی در حال تکمیل است و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم آن را واگذار کنیم و اولویت ما برای این شهرک، جذب شرکتهای فناور و دانشبنیان است که ویژگیهای منحصر بهفردی دارد.