به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، اسدلله عباسی صبح امروز(پنجشنبه) در آیین افتتاح راهآهن رشت کاسپین و در سالن همایشات بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت افتتاح راهآهن رشت کاسپین در تکمیل کریدور شمال به جنوب اظهار کرد: راه آهن رشت – کاسپین کریدور شمال به جنوب را محقق و دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می کند.
وی با اشاره به انتقال کالاهای شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، گفت: راه آهن رشت – کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول میکشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می کند.
*راه آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب را کامل کرد
استاندار گیلان گفت: راه آهن رشت – کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب را کامل کرد و این مسیر و نیز آزاد راه قزوین – رشت در عمل ۲ قطعه اصلی این کریدور در قالب پروژه های مهم گیلان بود که به انجام رسید …
عباسی افزود: برای اتمام این مسیر اهتمام ویژهای انجام شد تا با بهرهبرداری از آن به اقتصاد و تجارت کشور و نیز کشورهای منطقه کمک شود.
وی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور بعد نیز از ابلاغ سیاست های مربوطه از سوی رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس جمهور شهید حرکتی را آغاز کردیم و در این راستا فاز نخست اسکله گردشگری چمخاله با بیش از چهار هزار میلیارد ریال تکمیل و افتتاح شد و پروژه کشتی سازی بندر انزلی نیز با ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.
استاندار گیلان یکی از ویژگیهای مهم راهآهن رشت کاسپین را اقتصادی بودن آن دانست و گفت: این راه آهن سراسری قبلا تا رشت قطع می شد و جنبه اقتصادی و تجاری نداشت و فقط مسافری بود، اما قطعه ۳۶ کیلومتری تا کاسپین، راه آهن را اقتصادی کرده و قادر است ظرفیت.های اقتصاد دریامحور استان را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهد.
عباسی با تاکید بر فراملی بودن راه آهن رشت – کاسپین بیان کرد : پروژه راهآهن رشت کاسپین تحول آفرین بوده و سرانه درآمد مردم در بخش های اقتصادی را بالا می برد.
وی با بیان اینکه با تکمیل قطعه رشت – آستارا نبض اقتصادی گیلان به خوبی به جریان خواهد افتاد، افزود: این قطعه ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و زمینه صادرات را برای تجار و سرمایه گذاران فراهم می کند لذا با تکمیل راه آهن رشت – کاسپین و رشت – آستارا نبض اقتصاد گیلان تنظیم خواهد شد.
استاندار گیلان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در تکمیل پروژههای نیمه تمام در کشور و از جمله گیلان گفت: احداث پل آستاراچای، افزایش ۲ برابری ترانزیت کامیون در مرز آستارا، افتتاح تقاطع غیرهمسطح گیل لاهیجان، افتتاح پل کابلی آستانهاشرفیه، افتتاح هشت کیلومتر آزادراه منجیل رودبار و راهآهن رشت کاسپین از جمله مهمترین پروژه نیمه تمام دولتهای گذشته بود که با اهتمام دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید.
عباسی با تاکید بر تکمیل پروژههای مهم و نیمه تمام دولت گذشته در استان توسط شهید جمهور و دولت سیزدهم تصریح کرد: بزرگراه منجیل – رودبار و راه آهن رشت – کاسپین ۲پروژه مهم و کلیدی استان گیلان بود که در اسفندماه گذشته شاهد افتتاح آزادراه بودیم، اما شرایط ماه رمضان و ایام انتخابات مجلس موجب شد که توفیق حضور رئیس جمهور را پیدا نکردیم.
به گفته وی، البته قرار بود که دکتر رئیسی در اوایل خردادماه به گیلان سفر کند و دیدار مردمی و افتتاح راه آهن و سایر پروژه های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی استان را داشته باشیم، اما نشد.
استاندار گیلان فرودگاه سردار جنگل رشت را یک ظرفیت در گیلان برشمرد و افزود: فرودگاه گیلان نیز به هاب تعمیرگاهی تبدیل شده و تا پایان سال شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
عباسی از کاهش نرخ بیکاری استان از ۹.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به کمتر از هفت درصد خبر داد و ببان کرد: در جریان احیای کارخانجات راکد استان از فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کردیم.
وی با اشاره به سرمایهگذاری خارجی ۶۰۱ میلیون دلاری گیلان در یک بازه زمانی ۱۹ ساله در گیلان و در حد فاصل ۱۴۰۲-۱۳۸۳، افزود: ۲۵ درصد این سرمایهگذاری در دولت سیزدهم محقق شده؛ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی گیلان سه درصد بالاتر از کشور است
استاندار گیلان با اشاره به موفقیت گیلان در برندسازی محصولات کشاورزی و شیلاتی، از کسب رتبه دوم در اکسپوی ۲۰۲۴ خبر داد و تاکید کرد: محصولات کشاورزی به جای عرضه فله، برندسازی می شود و محصولات صادراتی به ویژه کیوی را شناسنامهدار کردیم که در سه ساله دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.
عباسی با اشاره به پیشرفت بالای ۹۰ درصدی بیمارستان ۴۲۱ تختخوابه لاکان رشت، تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم، این پروژه پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد داشت و بر اساس برآوردها تا شهریورماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود و اقدام به خرید ۸۰۰ میلیارد تومانی تجهیزات کردیم. راه دسترسی و زیرساختها نیز در حال احداث است.
وی با بیان اینکه حضور در بین مردم همواره یکی از تاکیدات شهید جمهور بوده است، گفت: سفر نخست شهید رئیسی به گیلان هنگامی انجام شد که کشور درگیر کرونا بوده، اما رئیس جمهور شهید ما در جمع مردم حضور پیدا می کرد و درد دلشان را می شنید و از نزدیک به مشکلاتشان رسیدگی میکرد.
استاندار گیلان یکی از ویژگیهای شهید رئیسی را توجه به ظرفیتهای مهم هر منطقه از کشور دانست و بیان کرد: در سفر اول هیئت دولت، ۲۰ همت مصوبه در بخشهای زیرساخت استان داشتیم که باید در مدت زمان ۱۴۰۳-۱۴۰۰ محقق میشد ولی با تلاشهای صورت گرفته اکنون بیش از ۸۵ درصد آن که سهم سازمان برنامه و بودجه بود، تحقق پیدا کرده است.
عباسی نقش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در احیای کارخانههای تولیدی به ویژه صنعت نساجی در گیلان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: صنعت نساجی و رنگرزی در استان دارای سابقه طولانی است لذا انتظار دارم ۸۵ هکتار کارخانه پوشش به طور کامل احیا شده و به یک شهرک مبدل شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به مزیتهای صنعتی گیلان در بخشهای مختلف افزود: کارخانجات چای، سلولزی، روغن زیتون و نساجی در گیلان پیشینه قوی دارند و این یک مزیت در این استان است که باید به آن توجه شود.
استاندار گیلان با اشاره به احیا ۳۶۳ واحد تولیدی در بخشهای مختلف در گیلان تصریح کرد: در طی سه سال گذشته و با تلاشهای صورت گرفته ۳۶۳ واحد تولیدی غیر فعال و نیمه فعال در این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.
عباسی از افتتاح ۲۹ هزار میلیارد تومان پروژه در طول سه سال گذشته در گیلان خبر داد و افزود: در هفته گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعتی در این استان به بهرهبرداری رسید که نشان دهنده اهتمام دولت سیزدهم و شهید جمهور در تکمیل پروژههای عمرانی و صنعتی است.
وی با اشاره به اختصاص بخش اعظمی از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ مربوط به سال ۱۴۰۱ در گیلان افزود: در حوزه تبصره ۱۸ و ۱۶ با تلاش های صورت گرفته ۹۶ درصد صورت گرفته و منتظر ابلاغ تسهیلات برای سال ۱۴۰۲ هستیم تا اقدامات لازم صورت گیرد.
استاندار گیلان با تشریح سایر اقدامات انجام شده در دولت مردمی وانقلابی سیزدهم شهید آیت الله رئیسی در گیلان بیان کرد: افتتاح پل آستاراچای، ساماندهی لندفیل سراوان که معظلی ۴۰ ساله بود، کاهش آلودگی رودخانههای زرجوب و گوهررود با احداث تصفیه خانه ها زندان لاکان رشت و صنایع و غیره و همچنین احیای کارخانه پوشش از جمله این کارهاست.
عباسی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در شناسایی اراضی بلااستفاده در کشور بیان کرد: در طول سه سال گذشته ۴۶۴ عرصه ملی شناسایی و ۲۶۳ موافقت اولیه انجام شده است و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱ و این آمار در گیلان ۴۵ است.
وزیر راه و شهرسازی : ترانزیت کشور امسال ۵۵ درصد افزایش یافت
وزیر راه و شهرسازی نیز در این آئین با اشاره به افزایش ترانزیت کشور در دولت سیزدهم گفت: فقط طی سه ماه امسال با پیگیری شهید جمهور و دولت سیزدهم این رشد به بیش از ۵۵ درصد رسید که بیانگر دیپلماسی فعال، عزتمندانه و اثربخش به نفع مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است.
مهرداد بذرپاش اظهار کرد: ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش بینی می شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.
وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهیدآیت الله رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفههای ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینه ساز آن بود.
وی در ادامه به اجرای پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت – کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و مرتب پیگیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.
وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی بیان کرد: اگر بگوییم ایران تا سالهای سال مدیون پیگیری های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصتهای لجستکی و ترانزیتی است، حرف زیادهای نگفتهام.
بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه هاست که راه آهن رشت – کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساختهای ریلی و جادهای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت – آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.
نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این مراسم ضمن گدامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار کرد: اتصال میان دریای شمال و جنوب برقرار شد و امیدواریم در آینده شاهد اتصال رشت آستارا باشیم.
آیت الله رسول فلاحتی از تلاشهای دولت خدوم و شهید رییسی قدردانی کرد و افزود: امیدواریم مردم قدردان تلاش های آن شهید باشند.
وی با اشاره تشکیل کارگروهی در خصوص نیازسنجی برنج کشور و تولید برنج در استان های شمالی اشاره کرد و افزود: باید پس از نیاز سنجی در مورد واردات برنج تصمیم گیری شود، کشاورزان همواره نیازمند توجه دولتمردان و مسئولان هستند.
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی نیز در آیین افتتاح گفت: پروژه اتصال دریای شمال – جنوب امروز به بهره برداری رسید. بندر کاسپین در حال حاضر ۲ میلیون تن ظرفیت دارد که در صورت تکمیل اسکله ها به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و با اتصال ریل ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
راهآهن رشت-بندر کاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدورشمال-جنوب صبح امروز پنجشنبه با حضور سرپرست ریاست جمهوری در استان گیلان به بهرهبرداری رسید.
دکتر محمد مخبر صبح امروز پنج شنبه پس از ورود به شهر رشت، با همراهی نماینده ولی فقیه در استان گیلان، وزیر راه و شهرسازی، استاندار گیلان و جمعی از مقامات دولتی و محلی، برای افتتاح راهآهن رشت-بندر کاسپین، از طریق ایستگاه راهآهن رشت و قطار مسافربری عازم مجتمع بندری کاسپین شد.
سرپرست ریاست جمهوری پس از ورود به مجتمع بندری کاسپین و اطلاع از جزئیات این خط ریلی، دستور حرکت قطار باری در این مجتمع و اتصال آن به خط ریلی سراسری کشور و در نهایت کریدور شمال-جنوب را صادر کرد.
خط ریلی رشت-بندر کاسپین بهعنوان بخشی از راهآهن قزوین-رشت، اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم میسازد که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راهآهن رشت- بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است که ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود و ظرفیت جابجایی ۷ میلیون تن بار در سال و ۶۰۰ هزار مسافر را خواهد داشت.
این طرح ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند.
تکمیل کریدور ریلی/دریایی شمال-جنوب کشور، اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی کشور، توسعه صنعت گردشگری، ایجاد حمل و نقل ترکیبی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی از جمله اهداف این طرح بزرگ ریلی است.
این خط ریلی، هزینه حمل و نقل بینالملل از طریق دریای خزر به آستاراخان و در نهایت اتحادیه اروپا را ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.