به گزارش پایگاه خبری آرمان گیلان، دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک هفته معلم گفت: امیدواریم در جلسات ماهانه شورای آموزش عالی که از این پس به صورت دوره ای در یکی از دانشگاه های استان تشکیل خواهد شد با همگرایی و تبیین مباحث مرتبط با حوزه آموزش عالی ، مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم.
دکتر دوستار گفت: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهتگیری کلی استان در بحث آمایش علمی است و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میتوانند در قالب این نشست از ردیفهای قانونی و جداول اعتباری و ظرفیتهای برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند.
وی ادامه داد: نشست شورای آموزش عالی استان باید به جهتگیری آموزش عالی استان و ظرفیتهایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالشها منجربه تصمیمسازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهتگیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است.
سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشستهای شورای آموزش عالی میتواند در آسیبشناسیها و رفع خلأهای قانونی کمککننده باشد، زیرا مجلس میتواند در زمینه کاهش ورود به رشتههای علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوقهایی تعیین شود تا خانوادهها به این رشتههای تحصیلی گرایش یابند.
دکتر دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک میکند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشتههای تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست هماندیشی ظرفیتها و چالشها احصا شود و با همافزایی ضمن رفع چالشها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزشها اقدام کنیم.
دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه تا زمانی روحیه جهاد و ایثار بین مسؤولان نهادینه نشود، نمیتوانیم مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: گیلان در مقایسه با دیگر استانها در حوزه آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، باید متخصصان و دانشمندان در این حوزه ورود کنند.
وی ادامه داد: باید در شورای آموزش عالی استان اولویتها تبیین شود و از نظرات عالمان و نخبگان در این نشستها بهرهمند شویم، زیرا حرف آنها نافذ و راهگشاست، باید دبیرخانهای ایجاد شود تا دستور و مصوبات جلسه مشهود باشد.
عضو کمیسیون اصل نود گفت: در استان ظرفیتهای علمی و آموزشی بسیاری داریم که باید از اینها بهرهمند شویم، اولویتهای آموزش عالی در استان احصا و علت گرایش نداشتن به رشتههای علوم پایه و فنی بررسی شود.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس بیان کرد: باید از ظرفیت هر ۱۳ نماینده استان در رفع چالشها و تقویت ساختار حوزه آموزش عالی بهرهمند شویم.
دکتر احمدی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی، اقتصاد دریامحور و نساجی ظرفیتهای فراوانی وجود دارد که نیازمند اقدامات ارزشمند در حوزه آموزش عالی هستند، از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد در دانشگاه بهرهمند شویم.
وی گفت: خیلی مهم است که تولید علم کارآمد باشد، آیا متناسب با هزینههایی که برای علم میکنیم نتیجه مطلوب حاصل میشود؟ علمی مفید است که در راستای پیشرفت کشور، انقلاب و نظام باشد و این امر با تربیت نیروهای کارآمد محقق میشود.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید در تصمیمسازیهای استان حرف اول را بزند، افزود: باید برخی تصمیمگیریهای استان را به دانشگاه بسپاریم، طرح و پیشنهادها در راستای مهارتافزایی دانشجویان و اشتغال پس از فارغالتحصیلی باید از پژوهشهای دانشگاهیان باشد.
حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست گفت: ظرفیت های آموزش عالی در استان بیش از آن چیزی است که داریم مشاهده می کنیم.
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای آموزش عالی استان و شورای اندیشه ورز استانی ، چالش های استان در حوزه های مختلف شناسایی شود تا با کمک نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود.
شایان ذکر است در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان، رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، مسئول بسیج دانشجویی استان و چند تن از مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ارتباط با مسائلی همچون عدالت آموزشی، توسعه رشته های کاربردی، بودجه، آمایش آموزش عالی، برنامه تحولی، تشکیل دبیرخانه شورا و … به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و از دکتر دوستار در راستای برگزاری مجدد جلسات شورای آموزش عالی استان پس از حدود سه سال وقفه تقدیر کردند.